Jak zadbać o bramę garażową – pielęgnacja bram garażowych

Brama garażowa to integralna i bardzo ważna część pomieszczenia, w którym przechowywany jest samochód. Aby jednak spełniała swoje zadanie, musimy zadbać o jej prawidłową konserwację.

Cechy i typy bram garażowych

Z założenia bramy garażowe mogą mieć prostą konstrukcję, gdzie skrzydło jest przesuwane za pomocą rolek lub zautomatyzowaną. Najpopularniejsze modele cechują się otwieraniem drzwi na zewnątrz lub wzdłuż linii u góry pomieszczenia. W tym ostatnim przypadku konstrukcja jest dość skomplikowana w montażu i utrzymaniu. Ich otwieranie wymaga mechanizmu zawiasowego. Podnoszenie skrzydeł bramy odbywa się poprzez przesuwanie rolek po prowadnicach umieszczonych po bokach otworu i pod stropem pomieszczenia. Główną wadą takich konstrukcji jest ich niska odporność na włamanie.

Jak dbać o bramy skrzydłowe

Najczęściej konserwacja bramy zaczyn się dopiero po zaistnieniu awarii. Tymczasem konserwacja powinna być prowadzana regularnie, abyś nie musiał wydawać pieniędzy na poważne naprawy. W skrzydłowych bramach najczęstszym problemem i elementem zawodnym są zawiasy. W przypadku stwierdzenia usterek zawiasy można wymienić lub spróbować naprawić, ale odpowiednia ich pielęgnacja i terminowe smarowanie bramy znacznie wydłuży ich żywotność. Równie dotkliwym problemem przy montażu metalowych skrzydeł bram skrzydłowych jest ich ugięcie. W tym przypadku bardzo często ugięcie występuje z powodu odkształcenia ramy samej bramy. Częstym powodem ugięcia jest brak poprzeczek, które są usztywniaczami ramy. Naprawy nie mogą rozwiązać tego problemu. Wymaga to wymiany skrzydeł lub wyrównania istniejących i dodatkowego montażu rozpórek. Brama skrzydłowa wjazdowa powinna być otwierana / zamykana jak najszerzej. Pomoże to chronić skrzydła przed zwiotczeniem, co wydłuży żywotność konstrukcji. Ich drzwi nie mogą pozostać otwarte przez długi czas, a w razie potrzeby pod każdą połówką należy umieścić specjalną podpórkę – klin lub zwykłą drewnianą deskę.

Bramy automatyczne

Najczęstszą awarią jest spięcie drutu zasilającego napęd bramy. Prowadzi to do awarii całego systemu otwierania i zamykania, co wymaga naprawy. Najczęstsze problemy to:

  • Napęd skrzydeł bramy nie powoduje ich zamykania, co ma miejsce przy nieprawidłowym zamontowaniu wsporników łożysk.
  • Centrala reaguje wolno lub nie włącza się całkowicie.
  • Napęd porusza się wolno lub nie działa, co jest szczególnie częste zimą.

Takie awarie najczęściej występują z powodu niewłaściwej konserwacji mechanizmów bramy automatycznej i całej konstrukcji.

Jak właściwie dbać o bramę segmentową

Konstrukcja bram segmentowych jest bardzo solidna. Zapewnia to ich długą pracę, ale jednocześnie są one wyposażone w wiele małych ruchomych elementów, które wymagają okresowej interwencji i stosowania smarów. Przynajmniej raz w roku, należy nasmarować zawiasy i rolki robocze. Ruchome części zamka i łożysk wymagają smarowania. Konieczne jest okresowe kontrolowanie płynności ruchu drzwi i poziomu ich skrzydła. Aby automatyczne garażowe bramy segmentowe działały jak najdłużej, konieczne jest przestrzeganie kilku zasad:

  • Zwróć uwagę na czystość konstrukcji: okresowo usuwaj brud nagromadzony na drzwiach. Można to zrobić miękką szmatką, detergentem i ciepłą wodą.
  • Nie dopuszczaj do kontaktu z agresywnymi chemikaliami. Jeśli pojawią się trudne do usunięcia zabrudzenia, należy bardzo szybko je zmyć specjalnymi detergentami.
  • Smary i detergenty do drzwi należy dobierać w zależności od rodzaju drzwi i warunków ich użytkowania.

Konserwacja bram uchylnych

Montaż profili prowadzących konstrukcji powinien odbywać się na idealnie płaskiej, poziomej powierzchni, co pozwoli uniknąć trudności przy otwieraniu bramy. Ze względów bezpieczeństwa podczas pracy urządzenia na skrzynce należy zainstalować ograniczniki. Pozwalają na wyłączenie automatyki, gdy brama jest szczelnie zamknięta. Za pomocą specjalnego uchwytu należy przedłużyć ograniczniki. Urządzenia są wygodne w montażu i łatwe w obsłudze. Służą długo, nie wymagają specjalnej pielęgnacji i konserwacji. W przypadku awarii zasilania całkiem możliwe jest ich ręczne otwieranie i zamykanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.